marți, 22 octombrie 2013

Proiect didactic






                                              
PROIECT DIDACTIC


Unitatea scolara: Gradinita Cetatuia
Data: 30.03.2013
Grupa: Ciupercutelor- mare
Educatoare: Alexe Vasilica
Domeniul experential: Domeniul stiinta- Cunoasterea mediului
Tema anuala: Cand/ cum si de ce se intampla?
Tema proiectului: Miresmele primaverii
Tema saptamanii: Peste tot sunt numai flori
Tema activitatii: Cosuletul cu flori de primavara
Tipul activitatii: transmitere si insusire de cunostinte

Scopul: Dezvoltarea capacitatii de cunoastere si intelegere a mediului inconjurator, precum si stimularea curiozitatii despre investigarea acestuia.

Obiective de referinta:
-sa cunoasca unele elemente componente ale lumii inconjuratoare, precum si interdependenta dintre ele;
-sa comunice impresii, idei pe baza observarilor facute;
-sa manifeste disponibilitate in a participa la actiuni de ingrijire si protejare a mediului, aplicand cunostintele dobandite.

Obiective operationale:
01-sa recunoasca si sa denumeasca florile de primavara, obiectivul se considera realizat daca prescolarul denumeste doua flori de primavara;
02-sa enumere partile componente ale florilor de primavara, obiectivul se considera realizat daca prescolarul indeplineste sarcina singur sau cu ajutorul celorlalti colegi;
03-sa descrie caracteristicile florilor de primavara, obiectivul se considera realizat daca prescolarul indeplineste sarcina singur sau cu ajutorul educatoarei;
04-sa compare doua flori de primavara, obiectivul se considera realizat daca prescolarul precizeaza cel putin o asemanare si o deosebire;
05-sa dea exemple de utilitate a florilor in viata omului, obiectivul se considera realizat daca prescolarul denumeste o intrebuintare o florilor de primavara;
06-sa precizeze modalitati de ingrijire si de protejare a florilor, obiectivul se considera realizat daca prescolarul indeplineste sarcina singur sau cu ajutorul educatoarei;
07-sa coloreze florile de primavara, folosind culorile adecvate, obiectivul se considera realizat daca prescolarul coloreaza doua flori de primavara.









Obiective educative: Formarea si dezvoltarea capacitatii de cooperare si de toleranta fata de ceilalti copii.





Strategii didactice:
  • Metode si procedee: conversatia, explicatia, observatia, problematizarea, Metoda cubului, Metoda R.A.I., Metoda ciorchinelui, exercitiul.
  • Mijloace de invatamant: imagini Power Point, calculator, minge, cos cu flori de primavara, fise, creioane colorate, fluturasul Aripioara, stimulente, imagini cu parti componente ale florilor de primavara, decupaje din reviste pentru copii.
  • Forme de organizare a colectivului: frontal, in grupuri mici, individual.



Resurse:
-biografice:
*Comanescu, Maria, Gheorghe, Doina- Cunoasterea mediului-ghidul educatoarei, E.D.P., R.A., Bucuresti, 1998;
*Silvia, Breban, Elena, Gongea, Georgeta, Ruiu, Mihaela, Fulga- Metode interactive de grup, Editura Arves, 2006.
*Aplicarea noului curriculum pentru educatie timpurie- o provocare? Editura Diana, Pitesti, 2008.

      -temporale: 25-30 minute






















                                DESFASURAREA ACTIVITATII


Momentele
activitatii
Ob.
Op.
Esalonarea continutului
Metode si
procedee
     Mijloace de
      invatamant
      Organizarea          
colectivului
       Evaluarea
1.Moment
organizatoric

     Asigur condiţii optime pentru desfăşurarea activitatii. Pregatirea materialului didactic. Pregatirea climatului psiho-afectiv necesar desfasurarii activitatii, asigurarea ordinii si disciplinii.





    
Frontal


Formatie de cerc
Observarea comportamentului
copiilor
2.Captarea
atentiei

Copiii intra in sala de grupa, isi ocupa locurile in timp ce la calculator se deruleaza imagini cu flori de primavara in Power Point, pe fondul muzical al unor cantece de primavara. Se prezinta apoi Aripioara, un fluturas care a intrat pe fereastra si s-a asezat pe florile din cosul de pe masa. Copiii vad si astfel cosul cu flori de primavara.



Conversatia
Calculator ppt flori


Cos cu flori de primavara


Fluturasul
Aripioara




Frontal

3.Anuntarea temei si a
obiectivelor

Se anunta tema activitatii ,, astazi vom observa flori de primavara” si obiectivele urmarite intr-un limbaj accesibil copiilor:
-sa recunoasca si sa denumeasca florile de primavara;
- sa identifice partile componente ale acestor flori .




Explicatia





Frontal


Observarea comporta-
mentului nonverbal al copiilor







4.Dirijarea
invatarii

01






03


02





















04




05



06
Se prezinta florile de primavara: ghiocelul, narcisa, laleaua. Se observa mai intai floarea ghiocelului, care este atragatoarea pentru copii. Apoi se analizeaza intreaga planta cu ajutorul intrebarilor: Cum este floarea?, Ce forma are?, Cum sunt petalele?, Ce culoare are?, Ce miros are?, Cum este tulpina?, Dar radacina?. In mod asemanator se procedeaza cu celelalte flori.
Copiii vor fi anuntati ca se vor juca cu un cub fermecat. Cubul are pe fiecare fata cate o culoare. Dupa ce prescolarul ales va arunca cubul, el va descoperi o fata a acestuia, iar educatoarea va citi sarcina de pe fata respectiva, copilul urmand sa rezolva sarcina respectiva:
DESCRIE: Descrie o floare de primavara
COMPARA: Compara doua flori de primavara si prezinta asemanarile si deosebirile dintre acestea.
ASOCIAZA: Asociaza culoarea cu floarea respectiva
APLICĂ: Care sunt partile componente ale unei flori? La ce folosesc?
ANALIZEAZĂ: Sunt folositoare? Da exemple !
ARGUMENTEAZĂ: Este bine sau nu sa plantam flori? De ce?( vor motiva importanta / utilitatea florilor in viata oamenilor)

Le propun prescolarilor sa gaseasca cat mai multe cuvinte, imagini si idei despre florile de primavara( culoare, parti componente, de unde le culegem, modul lor de oferire) si sa aleaga imaginile care se potrivesc cerintei, asezandu-le in jurul imaginii de pe foaie. Se lucreaza individual, fiecare copil avand materiale necesare indeplinirii sarcinii. Se formeaza perechi, fiecare copil prezinta colegului ciorchinele si isi va completa propriul ciorchine cu informatii aflate de la partener, insa va elimina ideile care sunt gresite. Fiecare pereche isi va prezenta altei perechi ciorchinele, discuta, fac comparatii, emit pareri. La sfarsit se va realiza, frontal, pe flichart, sinteza finala.







Observatia









Conversatia


















Metoda
Cubului



























Metoda
Ciorchine



Cos cu flori
de primavara





















Cub






























Decupaje din reviste pentru copii

Placute rotunde din carton colorat

Imagini cu flori













Frontal













Frontal































Individual

Grup


frontal









Evaluare
orala









































Observarea modului de cooperare si si relationare intre copii




















Aprecieri verbale


5.Obtinerea performantei


02
Voi aseza la flanelograf, pe rand, diferite imagini cu flori de primavara carora le lipsesc anumite parti componente. Copiii sunt solicitati sa aleaga si sa puna la panou jetoanele corespunzatoare pentru a completa imaginea florii respective.
Explicatia


Exercitiul
Imagini cu parti 
componente ale florilor de primavara
individual
Aprecieri verbale
6.Evaluarea performantei

02

03


04


05

06

Copiii se vor aseza in cerc. Se explica regulile jocului. Copilul care arunca mingea va formula o intrebare din cunostintele insusite astazi, copilului care o  prinde. Cel care prinde mingea raspunde la intrebare, apoi o arunca mai departe, punand o noua intrebare.

Explicatia


Metoda R.A.I.



minge


Formatie de cerc


Evaluare orala
7.Asigurarea retentiei si a
transferului


07
Le voi da prescolarilor fise de lucru, avand sarcina: Coloreaza florile de primavara, folosind culorile adecvate
Explicatia

Exercitiul
Fise de lucru
Creioane colorate
frontal

8.Aprecieri si
recomandari

Se apreciaza modul de lucru si cooperare a prescolarilor pe perechi si in cadrul echipelor. Fluturasul Aripioara este fericit si le imparte copiilor stimulente.

Conversatia
Stimulente

Aprecieri verbale




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu