vineri, 8 noiembrie 2013

Proiect didactic- activitate integrata


                                               PROIECT DIDACTIC – ACTIVITATE INTEGRATA

GRUPA :MIJLOCIE

TEMA ANUALA DE STUDIU:”Cand, cum si de ce se intampla?”

TEMA PROIECTULUI:”Toamna, anotimpul bogatiei”

SUBTEMA:”Sarbatoarea toamnei-sarbatoarea recoltei

FORMA DE REALIZARE: Activitate integrate :DS, DOS+ALA1, ALA 2

DOMENII EXPERIENTIALE VIZATE:DS,DOS

ACTIVITATI LIBER ALESE I:

         Constructii:”Cosulete pentru fructe si legume”

         Joc de masa:”Grupeaza fructe, legume, flori”

         Arta:”Marul buclucas”activitate practica

DOMENII EXPERIENTIALE:

        DS -cunoastera mediului:”Marul buclucas”V. Suteev(lectura educatoarei)

        DOS-activitate practica:”Mere buclucase”-aplicatii

ACTIVITATI  LIBER ALESE  II:

        Jocuri la alegerea copiilor

TIPUL DE ACTIVITATE:transmitere si consolidare de cunostinte

FORMA DE ORGANIZARE:frontal, individual

STRATEGII DIDACTICE:

·       Metode si procedee:expunerea narativa, conversatia, explicatia, demonstratia, exercitiul;

·       Mijloace de invatamant:silueta de copac, siluete cu personajele din povestire( mar, cioara, arici, iepure, urs), siluete de mar din hartie colorata, palarioare cu Frunze, ochi de plastic, nas+gura pentru mere, lipici, bureti umezi, modelul educatoarei, calculator pentru vizionare pps a povestirii.

SCOPUL ACTIVITATII:

          -Dezvoltarea capacitătii de ascultare şi înţelegere( comunicare receptivă) a copiilor ; conştientizarea mesajului vorbit.

          - Dezvoltarea atentiei , a spiritului de observatie , a rapiditatii si promptitudinii in gandire;

      -Efectuarea unor operatii simple de lucru cu materialul pus la dispozitie;

     -Valorificarea deprinderilor de lucru insusite in realizarea unei lucrari practice.

OBIECTIVE OPERATIONALE:

     -să întindă lipiciul pe partea albă a hârtiei;

     -să aplice frunzele pe crengile copacului si sub acesta (astfel încât să obţină în final un copac, ca cel din   model) ;

      -să păstreze acurateţea lucrărilor

     -să denumească lectura audiată şi personajele principale din ea;                                                                                                                       

     - să  descopere mesajul lecturii  şi să  reacţioneze la acesta ;

DURATA: o zi

Bibliografie:

·        Revista „ Învăţământul Preşcolar”, nr.  3 – 4 / 2009 şi 1 – 2 / 2010;

·        Viorica Preda, „Grădiniţa altfel” ed. Integral, Bucureşti, 2003;

·        Maria Bizdună, Alexandrina Neagu, „Texte pentru educaţia limbajului la preşcolari”, Bucureşti  1999;

·        Curriculum pentru învăţământul preşcolar (3-6/7 ani) 2008;

 

                                         SCENARIUL ZILEI

 

                    Activitatile zilei debuteaza cu intalnirea de dimineata, in cadrul careia se respecta toate etapele specifice desfasurarii acesteia : salutul, prezenta, calendarul naturii, impartasirea cu ceilalti, activitatea de grup si noutatile zilei.SSe anunta tema si se trece la desfasurarea primei activitati pe domenii experientiale, DLC-lectura educatoarei « Marul buclucas » V.Suteev.S efectueaza un scurt moment de tranzitie si se trece la centrele de interes, unde la Arta se va desfasura cea de-a II-a activitate pe domenii experientiale , DOS-activitate practica » Marul buclucas » -lipire.Dupa realizarea temei, copiii se vor intoarce la locul povestirii, unde, prin vizionare pps, se va fixa continutul povestirii. Printr-un scrt moment de tranzitie, se va trece la activitatile liber alese II ,care vor incheia ziua prin prilejul de destindere oferit copiilor.

 

 

 

 

 

EVENIMENTUL DIDACTIC
                 CONTINUTUL STIINTIFIC
 STRATEGII DIDACTICE
EVALUARE
Instrumente/indicatori
Momentul organizatoric
Pregatirea salii de grupa pentru activitate :
- aerisirea salii de grupa
- pregatirea materialului didactic necesar
- intrarea ordonata a copiilor in sala de grupa
Metode si procedee
Mijloace didactice
 
Captarea atentiei si reactualizarea cunostintelor dobandite
Intalnirea de dimineata :
« «Dimineata a sosit,
Dragi copii, bine-ati venit,
In cerc sa ne asezam,
 Frumos sa ne salutam ! » 
Dupa salut, se face prezenta copiilor. Se lucreaza la calendarul naturii, stabilindu-se ziua, luna anotimpul si fenomenele specifice anotimpului in care ne aflam.La activitatea de grup vom repeta poezia « «Toamna ». 
Conversatia,
explicatia
Calendarul naturii
Evaluare orala/frontala :
- salutul
- cunoasterea fenomenelor specifice toamnei
- cunoasterea si reproducerea poeziei
Anuntarea temei si precizarea obiectivelor
Se vor prezenta noutatile zilei : » Astazi, copii, va voi citi o povestire frumoasa, ne vom juca la centrele de interes , unde , la centrul Arta vom desfasura cea de-a doua activitate importanta a zilei, lipire, apoi ne vom juca cu jucaria preferata.
Conversatia
 
 
Dirijarea invatarii
- Se va  citi pe un ton cald, calm povestirea, modulând vocea altfel la fiecare moment al acţiunii. Odată cu expunerea textului vor fi explicate cuvintele şi expresiile care pot fi necunoscute, alăturând un sinonim sau o sintagmă lămuritoare, fără a întrerupe firul povestirii.
 
Expunerea narativa
 
Explicatia
 
Evaluarea: frontală, prin observarea curentă.
 
 
 
 
 
Asigurarea retentiei si transferului
Dupa ce povestirea a fost lecturata, se va descoperi macheta cu marul si siluetele personajelor, si prin manuirea acestora se va reconstitui, cu ajutorul copiilor, continutul povestirii.
Conversatia
exercitiul
 
Evaluare individuala si frontala
Evaluarea performantei
Cantand “A venit pe dealuri toamna”Copiii vor trece la centrele de interes ,unde se va intuit materialul si li se vor comunica ce au de facut.
Constructii:”Cosulete pentru fructe si legume” Joc de masa:”Grupeaza fructe, legume, flori” Arta:”Marul buclucas”activitate practica.
Deoarece, cea de-a doua activitate pe domenii experiential a zilei se desfasoara la acest sector, aici vor fi effectuate toate etapele unei activitati practice: intuirea materialului, prezentarea modelului, explicarea si demonstrarea procedeului de lucru, exercitiile de incalzire a muschilor mici ai mainilor. Se va da semnalul de incepere a lucrului de catre copii. In timp ce acestia lucreaza, vor fi supravegheati si se vor da indicatii individuale suplimentare , cu voce scazuta, unde este necesar.
La acest centru vor veni pe rand si ceilalti copii , pentru realizarea temei.
Lucrarile vor fi expuse si appreciate.
Se va trece la locul de audiere a povestirii, unde , pe calculator se va prezenta pentru fixare, pps-ul cu continutul povestirii.
 
 
 
 
 
 
Conversatia, explicatia, demonstratia, exercitiul
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Evaluare individuala si frontala
 
 
 
 
 
 
Realizarea corecta a sarcinilor
 
 
 
 
 
Evaluarea lucrarilor
Incheierea activitatii
Pentru asigurarea momentului de relaxare dupa o zi solicitanta, copiii se vor juca cu jucaria preferata. Se vor face aprecieri generale si individuale referitoare la comportarea copiilor la activitate
Conversatia
 
Aprecieri verbale

 

 

 

 

             POVESTEA MARULUI BUCLUCAS(adaptare dupa V. Suteev)
 

,,Era o zi tarzie de toamna.copacii se golisera demult de frunze si numai in varful unui mar salbatic mai atarna un mar ,un singur mar.

 Tocmai in timpul asta,iepurele,care alerga prin padure a vazut marul.

 Dar cum sa-l ia de acolo?Marul este sus,iar el era jos ,nu putea sa sara pana la el.

Se auzea ceva Craa-crraa!Se uita iepurele intr-un copac statea o cioara si radea ..

Ei ,Cioaro!.Rupe-mi marul acesta!Cioara a zburat si a rupt marul. Numai că nu a reuşit să-l ţină în cioc, şi mărul a căzut.

- Îţi mulţumesc, Cioaro ! – a strigat bucuros Iepurici şi a dat să ridice mărul de jos, dar acesta parcă ar fi fost viu, a început deodată să sâsâie…. Şi a luat-o la fugă.

- Ce-o fi asta? Iepurici s-a speriat foarte tare dar apoi a înţeles: mărul căzuse chiar pe ariciul Ţepoşilă, care, făcut ghem, dormea sub pom.

 Ţepoşilă , buimac de somn, a sărit în sus şi s-a pus pe fugă, cu mărul înfipt în ţepii lui.

- Stai, stai ! – striga Iepurici cât îl ţineau puterile. Unde fugi cu mărul meu ?

Ariciul Ţepoşilă se opreşte şi zice:

-Acesta-i mărul meu. A căzut, iar eu l-am prins.Atunci, Iepurici s-a repezit la ariciul Ţepoşilă:

-Să-mi dai mărul chiar acum !  Eu l-am găsit !

S-a apropiat în zbor şi Cioara şi zice:

 - Degeaba vă certaţi . Acesta este mărul meu fiindcă eu l-am rupt din pom. Şi s-a pornit o ceartă între cei trei, că nu se mai puteau înţelege. Fiecare striga în felul lui.

- Este mărul meu – striga Iepurici – că eu l-am văzut primul !

- Ba e al meu – croncănea  Cioara – că eu l-a rupt!

- Ba e al meu – striga ariciul Ţepoşilă – că eu l-am prins !

 Ţipete, mare gălăgie în toată pădurea şi harţa începe. Cioara îl loveşte pe ariciul Ţepoşilă cu ciocul în nas, ariciul Ţepoşilă îl înţeapă pe Iepurici cu ţepii în codiţă, iar Iepurici o loveşte pe Cioară cu lăbuţa peste cioc.

 Dar iată că apare şi cumătrul Moş Martin – ursul care mormăie supărat: - Ei, dar ce s-a întâmplat aici ? Ce-i cu gălăgia asta?

Toţi se reped spre el, şi-i spun:

-Tu , Moş Martine, eşti cel mai mare şi mai inteligent din pădure. Te rugăm să ne faci judecată dreaptă. Cui vei crede de cuviinţă că i se cuvine mărul acesta, al lui să fie.

Şi i-au povestit ursului toate cum s-au petrecut

 A stat Moş Martin s-a gândit ce s-a gândit, s-a scărpinat după urechea  dreaptă şi a întrebat:

- Cine a descoperit mărul ?

- Eu ! – a răspuns Iepurici.

- Dar cine l-a rupt din pom ?

- Crra – crra  - fireşte că eu ! a răspuns Cioara.

- Buun ! Şi cine l-a prins ?

- Eu, Eu Moş Martine – eu l-am prins  a chiţăit ariciul Ţepoşilă.

- Iată ce este, a fost de părere Moş Martin, - voi toţi aveţi dreptate, şi de aceea fiecare din voi are dreptul să primească mărul …

- Da, dar nu-i decât un  singur măr ! au sărit toţi cu gura Ţepoşilă, Iepurici şi Cioara.

- Împărţiţi mărul în părţi egale şi fiecare să ia câte o bucăţică. Toţi au izbucnit într-un glas:

- Cum de nu ne-a venit ideea asta mai înainte ?!

Ariciul Ţepoşilă  a luat mărul Buclucaş şi l-a împărţit în patru părţi egale. Prima bucăţică a dat-o iepuraşului şi i-a zis:

-Asta ţie, Iepurici, pentru că tu ai văzut primul mărul.

A doua bucăţică a dat-o ciorii:

 - Asta ţie , Cioaro, fiindcă tu ai rupt mărul din pom.

A treia bucăţică, ariciul şi-a pus-o deoparte pentru sine şi a zis:

- Asta pentru mine, întrucât eu am prins mărul acesta buclucaş.

Cea de-a patra bucăţică ariciul i-a pus-o ursului în labă şi ia zis:

-Iar asta ţie Moş Martine …

-Dar de ce mie ? răspunse, mirat, ursul.

-Tocmai pentru că tu ne-ai împăcat şi ne-ai învăţat să gândim !

 Şi fiecare şi-a mâncat bucăţica sa de măr, şi toţi au fost mulţumiţi că Moş Martin a făcut judecată dreaptă şi nu a nedreptăţit pe nimeni,toti fiind prieteni in continuare.

Şi iaca aşa s-a sfârşit povestea mea.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu